Folytatásban:
1. Az építési napló szerepe és tartalma
Az elektronikus építési napló nem más, mint egy adminisztrációs rendszer. Ez az alkalmazás, azaz online felület, a https://enaplo.e-epites.hu/enaplo/ címen érhető el. Az építési napló időrendben tartalmazza az adott építőipari kivitelezési tevékenység jelentős eseményeit, tényeit (folyamat leírását, adatait, megfelelőségét, mellékleteit stb.) a munka kezdetétől, a befejezéséig. Továbbá a naplóból kideríthető, hogy rendszeres vagy rendkívüli munkálatok folytak-e az építkezésen.
2. Mikor kell építkezési naplót vezetni?
2.1. Az építési napló szinte minden építkezéshez nélkülözhetetlen
Az építési napló vezetésének szabályairól a 191/2009. (IX. 15.) „Kormányrendelet az építőipari kivitelezési tevékenységről” című jogszabály rendelkezik. Arról, hogy milyen munkákról kell építésinaplót vezetni az említett Kormány rendelet V. fejezete rendelkezik. Ennek értelmében minden építési engedélyhez, bejelentéshez kötött, valamint a Közbeszerzési Törvény hatálya alá tartozó építőipari kivitelezési munkáról építési naplót kell vezetni.
2.2 Az építési napló vezetése
Az e-építési napló vezetésével a papír alapon történő dokumentálást felváltotta az internet alapú felületen történő rögzítés, amelynek használat csak ügyfélkapun keresztül lehetséges, és csak az arra jogosult személy, illetve személyek végezhetik a bejegyzéseket. Az elektronikus építési napló bevezetésével a napló előkészítése és megnyitása az építtető feladata lett, aki az interneten keresztül az E-építési napló rendszerbe bejelentkezve bejegyzi az építés további résztvevőit: a kivitelezőket, felelős műszaki vezetőt, szükség esetén műszaki ellenőrt. Az építtetői alapadatok módosítása, törlésé vagy cseréje 2020.07.23-tól lehetővé vált az elektronikus építési napló alkalmazásban a már készenlétbe helyezett E-naplókban. Mi a teendőnk olyankor, ha mégis módosítanunk kell egy-egy tervet? Az egyszerű bejelentéses lakóházak építésénél, ha a kivitelezés közben a tervektől eltérően szeretnénk az építkezést folytatni, nem kell bejelentést tenni, még akkor sem, ha az eltérés az épület alaprajzi méretét érinti. Ha nem magánszemély építi a családi házat, vagy esetleg magánszemély az építtető, de eladásra épít, akkor az a szabály, hogy a kivitelezés megkezdése előtt fel kell tölteni az e-naplóba egy eseti bejegyzéssel a változást bemutató tervet. Ha magánszemély saját lakhatásra építi az egyszerű bejelentéses családi házat, még ezt sem kell megtennie, hiszen nem kötelező az e-napló vezetése. Viszont ilyenkor is akkor kezdhető meg az eltérő kivitelezés, ha megvannak a tervek – amik ott vannak az építkezés helyszínén. Ha önkéntesen vezeti az e-naplót, akkor viszont fel kell töltenie a módosított kiviteli terveket.
Az építési naplót magyar nyelven kell vezetni.
3. Az e-építési napló formája és tartalma
3.1. Az e- építési napló formája és tartalma
Az évek során az építési napló formája, tartalma folyamatosan változott mindig az aktuális jogszabályi keretekhez igazodva. Az E-építkezési napló abból a szempontból megkönnyíti az építkezők, illetve a naplót vezető vállalkozók dolgát, hogy minden fontos információ elektronikus formában megtalálható az erre kialakított alkalmazásban és pár praktikus tudnivaló ismeretében egyszerűen bevihetik az adatokat, feltölthetik a résztvevők között létrejött szerződéseket stb. Az e-építési napló részei az e-főnaplók, e-alnaplók, készenléti tárhely dokumentumai, tervnaplók, összesítőlap, közös gyűjtőnapló. A munkanapokról szóló jelentéseket naponta kell megtenni. Utólagosan 3 napra visszamenőleg lehet napi bejegyzést tenni. Az e-főnaplóban van lehetősége a fővállalkozónak a napi jelentés, az egyéb szereplőknek pedig az eseti bejegyzés rögzítésére. A munkavégzés során kialakult időjárási viszonyok, az építési területen dolgozók létszáma és az építési terület egyes részein használt szerszámok, gépek, berendezések, berendezések és más eseti bejegyzések is a napi jelentésben szerepelnek.
Ha az építtetőnek, a műszaki ellenőrnek észrevétele van a vállalkozó felé, akkor ezt „Eseti bejegyzésként” teheti meg.
3.2 Az építési napló kitöltésének módja
Mi szükséges az e-építési napló alkalmazás használatához?
• ügyfélkapu
• számítógép
• internet kapcsolat
• Általános Nyomtatvány Kitöltő program (ÁNYK) az offline naplórészek kitöltéséhez.
Az építési napló megnyitása előtt készenlétbe kell helyezni minden e-naplót, e-főnaplót és e-alnaplót. A készenlétbe helyezés annyit jelent, mintha egy üres építési napló címlapját töltenénk ki, ahol rögzítjük, hogy a beruházás alapadatait. A készenlétbe helyezés nem jelenti a munkálatok megkezdését, az az építési napló megnyitásával, a munkaterület átadásakor történik.
3.3. Az e-építési napló előnyei
Az elektronikus formában vezetett építési napló nem a vállalkozóhoz, illetve kivitelezőhöz, hanem a beruházáshoz van rendelve, ami röviden csak annyit jelent, hogy egy beruházáshoz egy e-építési naplót kell csak hozzárendelnünk. A naplót nem kell több példányban vezetni, mert bárhány másolat letölthető, lementhető vagy másolható belőle.
4. Hogyan kell az e-építési naplót vezetni?
4.1. Mikor nyílik meg az e-építési napló?
A készenlétbe helyezett e-építési főnapló/alnapló megnyitása a munkaterület átadás átvétel visszaigazolás időpontjának rögzítésével történik.
Az e-építési napló megnyitása, egyben az építőipari munkálatok megkezdése az első e- főnapló megnyitásának időpontja.
4.2. Kinek kell vezetnie az építési naplót?
Építési naplót kell vezetnie:
• a fővállalkozónak, a megrendelő vállalkozónak, kivitelezőnek
• a naplóvezetés átadható a felelős műszaki vezetőnek is
• az építési naplót cég nevében is csak természetes személy vezetheti
A bejegyzésre jogosult személyek vezetik a naplót a munkálatok ideje alatt, egészen addig, amíg a vállalkozó a munkát át nem adja.
4.3 Kinek kell, hogy elérhető legyen az építési napló?
Betekintési és bejegyzési jogosultsága értelemszerűen minden olyan személynek van, akiknek valamilyen szerepköre van az építkezésben.
Ezek a szerepkörök például az: építtető, annak meghatalmazottja, kivitelező, építési műszaki ellenőr, tervezői művezető, beruházáslebonyolító, illetve egyes hatóságok is betekintési jogosultsággal rendelkeznek (Építésügyi hatóság, Nemzeti Adó- és Vámhivatal stb.)
4.4. Az e-napló lezárása
A napló lezárása belülről kifele haladva kell, hogy megtörténjen. Mindig az zárja le az al-, fő- és e-naplót, aki az adott naplórészbe történő bejegyzésért felelős. A lezárásra jogosult személy számára vissza kell adni a munkaterületet, s ezt az átadást eseti bejegyzésként mindkét félnek rögzítenie kell.
5. Az építési napló jogi alapja
Az építési napló vezetése 2013. október 1. óta elektronikus formában valósul meg az internetes alapú e-építési napló használatával. Az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló kormányrendelet kötelezettségként határozza meg az e-építési napló használatát az építőipari kivitelezési folyamat résztvevői számára, mely ezáltal könnyebben elérhetővé válik. Az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központról, valamint az Országos Építésügyi Nyilvántartásról szóló Kormány rendelet értelmében az „e-építési napló olyan komplex elektronikus alkalmazás, amely lehetővé teszi az építőipari kivitelezési folyamat teljes felügyeletét, az építési napló vezetését és az arra jogosultak számára hozzáférést, és elektronikus úton biztosítja az építési beruházásra vonatkozó kivitelezési adatoknak a Nyilvántartásba kerülését.”